سفارشات خود را برای  بالا 100 هزار تومان را با پیک رایگان تجربه کنید

کلیات ریفلاکس در کودکان

ریفلاکس در کودکان
آنچه در این مطلب می‌خوانید

عبور محتویات معده به داخل مری یک پروسه فیزیولوژیک و شایع در شیرخواران ، کودکان و بالغین می باشد که اغلب موارد علامتی برای فرد ایجاد نمی کند و آسیبی به مری نمی زند که این تحت عنوان (GER) شناخته می شود . برعکس زمانیکه برگشت محتویات معده به داخل مری منجر به آسیب مری و ایجاد علامت برای فرد شود بیماری ریفلاکس و یا GERD نامیده می شود .

ریفلاکس در کودکان

ریفلاکس در کودکان

اپیدمیولوژی :

ریفلاکس فیزیولوژیک ( GER) پروسه بسیار شایع در شیرخواران سالم می باشد ، به طوریکه برگشت محتویات معده به داخل مری می تواند تا سی با ر در روز اتفاق بیفتد . ریفلاکس فیزیولوژیک در 60 % شیر خواران سالم سن ماه دیه می شود که با افزایش سن این در صد کاهش پیدا می کند و تا سن 12 ماهگی به کمتر از 10% رسیده و تا سن 18 ماهگی اغلب موارد بهبود پیدا می کنند .مطالعات نشان داده است که شیوع ریفلاکس پاتولوژیک ( GERD ) در شیر خواران پره مچور ، آنهایی که بیماری ریوی دارند ، سندرم داون ، بیماری های عصبی – عضلانی ، چاقی ، سیستیک فیبروزیس و کودکانی که تاخیر تکاملی دارند بیشتر است .

مکانیسم های ایجاد ریفلاکس پاتولوژیک ( GERD)

عدم تعادل بین فاکتور های اسیب رسان ( تعداد دفعات ریفلاکس ، میزان اسید یته مواد ریفلاکس شده و میزان حساسیت مخاط مری ) و مکانیسم های طبیعی ضد ریفلاکس ( فشاراسفنکتر تحتانی مری ، زاویه بین مری و معده ، طول مری که پایین دیافراگم قرار دارد ، ستون های دیافراگماتیک تقویت کننده اسفنکتر تحتانی مری ) منجر به ایجاد ریفلاکس می شود.شل شدن های گذرای اسفنکتر تحتانی مری (TRESR) مکانیسم اولیه بیماری می باشد که هیچ ارتباطی با بلع ندارند و با عث کاهش فشار LES تا حد 0 تا 2 میلی متر جیوه می شود و مدت 10 تا 60 ثانیه نیز طول می کشد . این شل شدن های گذرا از هفته 26 جنینی بوجود می آیند .

دکتر عزیزالله یوسفی

فوق تخصص گوارش کودکان

هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

به این مطلب امتیاز دهید
دکتر
Author: دکتر

این مطلب را به اشتراک بگذارید