سفارشات خود را برای  بالا 100 هزار تومان را با پیک رایگان تجربه کنید

کرمک یا اکسیور در کودکان

کرمک یا اکسیور
آنچه در این مطلب می‌خوانید

عفونت با کرم های سوزنی یا کرمک یا انتروبیوزیس توسط انگل انترو بیوس ورمیکولاریس ایجاد می شود و این انگل در سکوم و کولون صعودی و اپادیس رشد می کند و اغلب در کودکان دیده می شود و والدین از طریق کودکان مبتلا می شوند .

کرمک یا اکسیور

کرمک یا اکسیور

طول جنس ماده 8 تا 13 میلی متر و جنس نر 3 تا 5 میلی متر می باشد . بیشترین راه انتقال تماس مستقیم با مدفوع آلوده می باشد و گاهی از طریق تماس جنسی نیز منتقل می شود . معمولا بدون علامت هستند و کاریر های بودون علامت شایع می باشند .

اپیدمیولوژی : کرمک شایعترین فرم عفونت انگلی می باشد و شیوع آن در جوامع مختلف از 2 تا 20 درصد گزارش شده است و کودکان سنین مدرسه بیشترین در صد آلودگی را دارند .

پاتوفیزیولوژی : شایعترین علامت بیماری خارش و احساس سوزش اطراف مقعد می باشد که زمانی ایجاد مشود که کرم ماده جهت تخمک گذاری انتهای سوزنی خود را وارد مخاط انتهای انوس می کند . حرکت کرم ماده و تخم کرم منجر به خارش می شود . تخم تا قبل از اینکه به لارو تبدیل شود می تواند تا 3 هفته بماند و لارو ایجاد شده مجددا به داخل کانل انال بازگشته و ایجاد عفونت مجدد می کند .

علائم بالینی : اغلب افراد بدون علامت هستند و در افراد علامت دار بیشتر یافته خارش اطراف مقعد می باشد که بیشتر در شب و یا اوایل صبح ایجاد می شود . علائم دیگر شامل اختلا در خواب ، بی خوابی شبانه ، درد شکم و در موارد کمی بی اشتهایی می باشد.

تشخیص افتراقی

1 – بیماری کرون
2 – کولیت اولسرو
3 – آنوسیتیس یا التهاب آنوس
4 – آلرژی

تشخیص :

بررسی تخم و انگل ماده بر روی لام و استفاده از نوار چسب های سیلیکونی می تواند کمک کننده باشد ویا دیدن خود کرم در اطراف مقعد و یا وجود کرم داخل مدفوع می تواند تشخیصی باشد.

درمان:

استفاده از داروهای ضد انگل مثل مبندازول ، آلبندازول و پیرانتال پامیت در دو نوبت به فاصله دو هفته در بیمار و افراد خانواده توصیه می شود .

 

دکتر عزیزالله یوسفی

فوق تخصص گوارش کودکان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

به این مطلب امتیاز دهید
دکتر
Author: دکتر

این مطلب را به اشتراک بگذارید