سفارشات خود را برای  بالا 100 هزار تومان را با پیک رایگان تجربه کنید

ریفلاکس در شیر خواران

ریفلاکس در شیرخواران
آنچه در این مطلب می‌خوانید

یکی از مشکلات شایع در کودکان و شیر خواران برگشت محتویات معده به داخل مری میباشد که در صورت ادامه پیدا کردن این مسئله منجر به اسیب انتهای مری می شود. ریفلاکس در واقع برگشت غیر ارادی محتویات معده به داخل مری میباشد که در طی روز چندین نوبت بخصوص بعد از هر وعده غذا اتفاق می افتد ، اغلب موارد ریفلاکس بدون علامت و کوتاه مدت است.

دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان

رگورژیتاسون در واقع ورود محتویات معده به داخل حلق و دهان و گاهی خروج از دهان می باشد ، رگورژیتاسون در شیر خواران بسیار شایع می باشد بخصوص در چند ماه اول تولد و خودبخود تا یک سالگی برطرف می شود در واقع رگورژیتاسون احتیاج به درمان ندارد . در صورتی که برگشت محتویات معده منجر با اسیب و سوختگی انتهای مری شود ایجاد بیماری ریفلاکس می کند ومنجر به ایجاد علامت در شیرخوار می شود.

علائم ریفلاکس

در شیرخواران ریفلاکس منجر به استفراغ ، بی قراری حین شیر خوردن ، اختلال وزن گیری ، علائم تنفسی ، گرفتگی بینی می شود . نکته قابل توجه والدین این است ک ریفلاکس همیشه با استفراغ همراه نمی باشد ، گاهی ریفلاکس مخفی داریم و همچنین هر شیر خواری که استفراغ دارد مبتلا به ریفلاکس نمی باشد.

تشخیص ریفلاکس

بهترین روش تشخیص ریفلاکس در شیر خواران شرح حال ومعاینه توسط پزشک فوق تخصص گوارش کودکان است . البته در موارد خاصی با نظر پزشک فوق تخصص گوارش کودکان می توان از روشهای پاراکلینیک مثل آ ندوسکوپی و گرفتن نمونه از مری استفاده کرد .
نکته قابل توجه اینست که سونوگرافی هیج ارزشی جهت تشخیص ریفلاکس ندارد
درمان
درمان ریفلاکس باید با نظر پزشک فوق تخصص گوارش کودکان باشد.
دکتر عزیزالله یوسفی
فوق تخصص گوارش کبد و تغذیه کودکان
تلفن تماس : 02166126187 , 02166126188، 02166126189
سایت : www.govaresh-koudakan.ir

به این مطلب امتیاز دهید
دکتر
Author: دکتر

این مطلب را به اشتراک بگذارید